Het beleidsdoel Goed functionerende provinciale infrastructuur is vastgesteld in het omgevingsbeleid. De uitwerking van dit beleidsdoel vind je via deze link .
Beleidsprestatie 2-2-1 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Wat willen we bereiken?
De fietspaden, bermen, wegen, vaarwegen, bruggen en sluizen en verkeerssystemen worden sober, doelmatig en duurzaam onderhouden met zo min mogelijk overlast. Beheer en onderhoud houdt de provincie daarmee boven het aansprakelijkheidsniveau en laten we zo efficiënt mogelijk plaatsvinden. Op dit moment doet de provincie dit op een manier met zo min mogelijk kosten, uitstoot en overlast voor de vaarweg- en weggebruiker en omgeving. Tijdens de werkzaamheden wordt het belang van de fietser en voetganger zwaar meegewogen. Er wordt ingezet op innovaties bij werkzaamheden om naast de kosten te beperken ook de uitstoot te verminderen.
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Algemeen
We zorgen iedere dag voor een veilige en vlotte doorstroming van verkeer over de provinciale wegen en vaarwegen. Dat doen we door het bedienen van bruggen en sluizen en door het inzetten van incident-coördinatoren, vaarweginspecteurs, weginspecteurs en buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s). We handelen incidenten en pechgevallen af op de wegen en lossen storingen aan de bruggen en sluizen zo snel mogelijk op. De (vaar)weginspecteurs en boa’s zorgen voor de veiligheid bij werkzaamheden. Ook begeleiden ze bijzondere transporten en evenementen op het water
Realiseren duurzaamheidsambitie via assetmanagement provinciale infrastructuur
Ook in 2026 voeren we het beheer en onderhoud van onze infrastructuur duurzaam uit. Doel is om in 2030 de CO 2 -uitstoot en het gebruik van nieuwe materialen met 50% terug te brengen. Dit doen we binnen de kaders en budgetten die gelden. We letten op de maatregelen die bewezen resultaat hebben en op ontwikkelingen die we breder kunnen inzetten. Om dit te realiseren, zetten we in 2026 in op:
- Circulair werken. We verminderen afvalstromen en beperken het gebruik van nieuwe grondstoffen. Dit doen we onder andere door gebruikt asfalt te verwerken in nieuw asfalt. We gebruiken circulaire marktplaatsen om ‘tweedehands’ materialen te zoeken en aan te bieden. De focus ligt op vijf materialen met de grootste impact binnen de provincie: asfalt, staal, beton, bagger en bermmaaisel.
- De CO 2 -uitstoot verlagen. We passen standaard Warm Mix Asfalt toe. Dat wordt bij een lagere temperatuur geproduceerd met dezelfde kwaliteit en levensduur als ‘gewoon’ asfalt. We voeren de werkzaamheden zoveel mogelijk uit met machines die minder of geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals CO 2 en stikstof. We zetten de ’Asphalt Recycling Train’ in. Deze machine vernieuwt asfalt ter plekke met minder grondstoffen, minder transport en minder uitstoot.
Figuur Duurzaamheidsdoelen
Uitvoeren assetmanagement op onderhoudsniveau ‘Sober en Doelmatig’
Assetmanagement
- In 2026 werken we verder aan de ontwikkeling van assetmanagement. In 2026 leiden we medewerkers op voor de Veiligheidsaanpak. Deze aanpak is gebaseerd op de Arbowet. Het regelt de verantwoordelijkheid van de provincie Zuid-Holland als opdrachtgever voor aannemers en andere opdrachtnemers.
- We ontwikkelen ons verder tot een datagedreven assetmanagementorganisatie. Dit betekent dat we werken aan toegankelijke beheer- en onderhoudsmanagementsystemen, overzicht en inzicht. Dat doen we op basis van data over de staat van eigendommen zoals bruggen en wegen. Zo werken we sneller en efficiënter. We kunnen beter vooruit plannen.
- Om een datagedreven organisatie te worden, verbeteren we ook de data over het gebruik van onze eigendommen. We gebruiken de data om de effecten op duurzaamheid, veiligheid en bereikbaarheid te controleren. We onderzoeken hiervoor nieuwe technieken zoals data uit voertuigen en vaartuig-telsystemen, of datafusie en AI (Artificial Intelligence). Waar dat mogelijk is, werken we samen met andere wegbeheerders.
- Omgevingsmanagement en verkeersmanagement zijn van groot belang bij werkzaamheden voor onderhoud. Samen met de verschillende wegbeheerders willen we de bereikbaarheid in de provincie zo veel mogelijk op peil te houden. De komende jaren nemen zowel het onderhoudswerk als de hoeveelheid verkeer toe.
- We verbeteren het digitaal verkeersmanagement. We gebruiken digitale verkeersberichten om automobilisten op specifieke plekken te informeren over files, wegafsluitingen en omleidingen. Automobilisten ontvangen deze berichten op hun mobiele telefoon als ze een navigatie-app (Waze, Flitsmeister, etc.) gebruiken.
- In 2026 willen we starten met een inventarisatie van de ordening van infrastructuur onder de grond zoals kabels en leidingen. Dit levert een overzicht op van de mogelijkheden hoe we de ondergrond goed kunnen inrichten voor de toekomst.
Figuur Assetmanagement processtappen
Beheer en onderhoud
- We beheren onze infrastructuur regelmatig. Met het dagelijks beheer en onderhoud houden we de infrastructuur goed, veilig en netjes. Denk aan kleine reparaties aan asfalt of openbare verlichting, schoonmaken, opruimen, maaien, smeren van beweegbare brugonderdelen en het updaten van software In 2026 start de aannemerscombinatie met het prestatiecontract voor dagelijks beheer en onderhoud aan beweegbare kustwerken. Dat contract sloten we in 2025 af. In dit prestatiecontract staan de afspraken over prestaties en resultaten. We schrijven niet meer voor hoe de prestaties en resultaten moeten worden bereikt.
- In 2026 gaat de nieuwe aannemer van de regio Oost van start. Er komt ook een aanbesteding voor een nieuw contract voor dagelijks beheer, onderhoud en vervangingen van verkeerssystemen. Nu zitten deze werkzaamheden nog in verschillende contracten.
- We evalueren storingen aan bruggen die optreden door warmte, zoals het uitzetten van een brugdek. We stellen passende maatregelen vast zoals bijvoorbeeld het vaker preventief koelen (Amendement 917).
- In 2026 voeren we asfalteringswerkzaamheden uit aan diverse wegen in verschillende regio’s.
- We vervangen de oevers nu en in 2026 langs verschillende vaarwegen: Heimanswetering, Woudwetering en Oude Wetering en Oude Rijn in Alphen aan den Rijn Centrum. Langs het Aarkanaal ten hoogte van Ter Aar worden kunststof damwanden geplaatst. Dat is een solide en duurzame oplossing voor de oevers daar.
- In het project ‘groot onderhoud bruggen’ in de vaarweg tussen Rotterdam en Den Haag (traject 1) zijn in 2026 de Koepoortbrug, Plantagebrug, Abtswoudsebrug en de Geestbrug aan de beurt.
- We bereiden het groot onderhoud voor aan beweegbare kunstwerken in Leiden (Hooghkamerbrug, Hoflandbrug, Waddingerbrug) en bij Koudekerk aan den Rijn en Hazerswoude-Rijndijk (Koudekerksebrug).