Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit .
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan vooral andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die niet horen bij de hiervoor genoemde categorieën.
Opbouw en verloop van baten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer uit welke bron de lasten worden gedekt.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2024 | Najaarsnota 2025 | Kadernota 2026 (incl. mutaties Najaarsnota 2025) | Bijstellingen Begroting 2026 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | 8.829 | 10.531 | 11.128 | 494 | 11.622 | 10.598 | 10.262 | 10.262 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | 148.104 | 154.492 | 153.117 | 5.724 | 158.841 | 176.471 | 186.050 | 163.900 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | 2.784 | 2.846 | 5.632 | -2.274 | 3.358 | 4.947 | 3.211 | 2.812 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 10.637 | 26.442 | 13.754 | 3.609 | 17.362 | 24.434 | 24.922 | 27.556 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | 40.157 | 29.907 | 32.196 | -338 | 31.858 | 33.149 | 36.875 | 42.336 |
2-1-6 Duurzame, stille en nieuwe luchtvaart | 1.022 | 1.465 | 1.157 | 0 | 1.157 | 1.066 | 1.061 | 1.311 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 211.534 | 225.683 | 216.983 | 7.215 | 224.198 | 250.664 | 262.381 | 248.176 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | 176.082 | 328.709 | 196.138 | 13.114 | 209.252 | 205.268 | 189.279 | 191.010 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 176.082 | 328.709 | 196.138 | 13.114 | 209.252 | 205.268 | 189.279 | 191.010 |
Totaal Lasten | 387.616 | 554.392 | 413.121 | 20.329 | 433.451 | 455.932 | 451.659 | 439.187 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen | ||||||||
2-1-1 Stimuleren transitie naar duurzaam, veilig en slim personenvervoer | -1.600 | -1.861 | -1.250 | -220 | -1.470 | -1.250 | -1.255 | -1.255 |
2-1-2 Adequaat en duurzaam aanbod openbaar vervoer | -7.901 | -4.074 | -4.108 | 0 | -4.108 | -15.306 | -13.336 | -3.891 |
2-1-3 Duurzaam en efficiënt goederenvervoer | -701 | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-1-4 Voorbereiding provinciale infrastructuurprojecten en -subsidies (PZI) | 1.560 | -200 | 0 | 0 | 0 | -320 | -2.383 | 0 |
2-1-5 Realisatie provinciale infrastructuurprojecten (PZI) | -7.487 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | -16.129 | -6.235 | -5.358 | -220 | -5.578 | -16.876 | -16.974 | -5.146 |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur | ||||||||
2-2-1 Beheer en onderhoud op orde en duurzaam | -13.542 | -17.435 | -18.770 | -2.843 | -21.613 | -21.644 | -7.629 | -7.301 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | -13.542 | -17.435 | -18.770 | -2.843 | -21.613 | -21.644 | -7.629 | -7.301 |
Totaal Baten | -29.671 | -23.670 | -24.128 | -3.063 | -27.191 | -38.520 | -24.603 | -12.447 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 357.946 | 530.721 | 388.993 | 17.266 | 406.259 | 417.412 | 427.056 | 426.740 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Openbaar vervoer € 4,7 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Diverse wijzigingen binnen de openbaar-vervoerconcessies (afspraak over wie het openbaar vervoer in een gebied regelt):
|
Afrekening projecten van Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur (PZI) met geld van Brede Doeluitkering (BDU) € 2,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering. In de overlopende passiva (OVP) is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld als kosten en als inkomsten. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de uitgaven en inkomsten aan. Hiermee blijft het totale budget hetzelfde (zie ook baten). |
Latere afronding fietsprojecten PZI € 2,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Enkele fietsprojecten in het PZI komen later tot afronding dan verwacht. De kosten daarvan schuiven door naar 2027 en verder. |
Verduurzaming kleine binnenvaartschepen € 2,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Een aantal kleine binnenvaartschepen krijgt een hybride aandrijving (zowel elektrisch als verbranding). In 2026 vindt hier vooralsnog alleen een proefproject voor plaats. Het geld schuift door naar 2028 en 2029 (zie lasten Meerjarenraming 2027-2029). |
Subsidies regionale infraprojecten € 4,1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door een fout verschoof het beschikbare geld in de Voorjaarsnota 2025 naar latere jaren. Dit kwam omdat we subsidies in 2026 verwachtten te boeken als lasten. Dit in verband met de afschaffing van het ‘gesloten systeem voor bereikbaarheid’. Maar daarbij rekenden we boekingen van eerder verleende subsidies in 2026 niet mee. Dit herstellen we door het beschikbare geld terug te zetten naar de oorspronkelijke stand in de Begroting 2025. Zo blijft het budget hetzelfde. |
Bereikbaarheidsaanpak Zuid-Holland Bereikbaar € 0,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De provincie draagt bij aan de aanloopkosten voor het opstarten van een collectief vervoerssysteem voor werknemers van de haven in Rotterdam. De totale bijdrage bedraagt € 1 miljoen verdeeld over 2026-2030. Na 2030 stopt de provincie met financieren en zijn de kosten volledig voor de rekening van de bedrijven en andere overheden. |
Indexering concessies OV € 5,1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Als gevolg van de doorwerking van de jaarlijkse prijsinflatie in de concessieovereenkomsten met de concessiehouders is het noodzakelijk het budget voor prijscompensatie structureel te verhogen vanaf 2026. De indexatie, berekend over alle concessies met een percentage van 4,4%, leidt tot een extra benodigd budget van € 5,1 miljoen. Dekking ten laste van de stelpost voor prijscompensatie. |
Extra inzet beheer en onderhoud veerinfrastructuur € 0,1 miljoen (n) | Nieuw besluit |
---|---|
Dit najaar wordt een voorstel aan PS voorgelegd over de toekomst van het Veer Maasluis – Rozenburg. De structurele beheer- en onderhoudslasten voor de benodigde infrastructuur zijn geraamd op € 0,1 miljoen per jaar vanaf 2029. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Kapitaallasten € 0,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Prijsaanpassingen 2026 € 1,1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Vanwege prijsstijgingen verhogen we vanaf 2026 het budget voor het dagelijks onderhoud in het programma Beheer en Onderhoud. Dit staat in ons indexeringsbeleid en deze verandering past bij het besluit in de Kadernota 2026-2029. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Aanpassingen in bijdragen aan voorzieningen Beheer en Onderhoud € 2,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Vanwege prijsstijgingen verhogen we vanaf 2026 het budget voor de dotatie (schenking of toekenning) aan de voorzieningen voor het programma Beheer en Onderhoud. Dit doen we volgens het indexeringsbeleid (aanpassen vanwege prijswijzigingen). Deze verandering past bij het besluit in de Kadernota 2026-2029. |
N217 Stougjeswijk € 9 miljoen (n) | Nieuw besluit |
---|---|
We sluiten een bestuursovereenkomst met de gemeente Hoeksche Waard. Dit doen we voor het bereikbaar maken van de te ontwikkelen woonwijk Stougjeswijk. Een deel van de N217 heeft vooral een plaatselijke verkeersfunctie. De gemeente gaat dit deel van de N217 - vanaf de Zinkweg tot aan Nieuw-Beijerland – beheren. Voor het eerstvolgende groot onderhoud betaalt de provincie maximaal € 9 miljoen mee. Dekking ten laste van de algemene middelen. |
Werken voor anderen en verschillende kleine aanpassingen € 1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de jaarlijkse kosten van het planmatig onderhoud, voerden we in de Voorjaarsnota 2025 2 voorzieningen in. Deze voorzieningen vervingen de (egalisatie)reserve Beheer en Onderhoud. Ze zijn er om pieken en dalen in het onderhoudsprogramma Beheer en Onderhoud op te vangen. Niet alle uitgaven mogen via deze voorzieningen worden betaald. We betalen de volgende zaken uit de algemene middelen:
Dekking ten laste van de algemene middelen. Het project N209 Geluidscherm Bergschenhoek in Beleidsdoel 2-1 sluiten we af. De overgebleven kleine werkzaamheden voeren we uit door het dagelijks beheer en onderhoud (€ 0,2 miljoen). Dekking ten laste van Beleidsdoel 2-1. |
Kapitaallasten € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd wijzigen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Afrekening PZI projecten met middelen Brede Doeluitkering (BDU) € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering. In de overlopende passiva (OVP) is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld als kosten en als inkomsten. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de uitgaven en inkomsten aan. Hiermee blijft het totale budget hetzelfde. (zie ook lasten) |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Onderhoudsprogramma € 0,7 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2025 voeren we extra werkzaamheden uit voor anderen (zie toelichting lasten). Hier staan extra inkomsten tegenover. Dekking ten gunste van begrotingssaldo. |
Verkoop vastgoed € 2,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2026 is de planning een aantal overbodig geworden steunpunten (gebouwen) te verkopen. In het gesloten systeem stortten we deze inkomsten in de (egalisatie)reserve. Dit systeem gebruiken we niet meer. Hiervoor in de plaats kwamen er 2 voorzieningen beschikbaar. De extra inkomsten mogen niet via deze voorzieningen lopen, maar moeten terug naar het begrotingssaldo. |
Toelichting lasten Meerjarenraming 2027-2029
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Openbaar vervoer 2027 € 3,1 miljoen (v), 2028 € 0,6 miljoen (v), en 2029 € 0,9 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende aanpassingen binnen de openbaar-vervoerconcessies:
|
Bereikbaarheidsaanpak Zuid-Holland Bereikbaar 2027-2029 € 0,2 miljoen (n) | Nieuw besluit |
---|---|
De provincie betaalt mee aan het opstarten van gedeeld vervoer voor werknemers van de haven in Rotterdam. De totale bijdrage voor 2026-2030 is € 1 miljoen. Na 2030 zijn alle kosten voor de bedrijven en andere overheden. |
Afrekening PZI-projecten met geld uit Brede Doeluitkering (BDU) 2027 € 5,1 miljoen (v), 2028 € 2,2 miljoen (n), 2029 € 3 miljoen (n), en 2030 € 7,8 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering. In de overlopende passiva (OVP) is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld als kosten en als inkomsten. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de uitgaven en inkomsten aan. Hiermee blijft het totale budget hetzelfde. (zie ook baten) |
Verduurzaming kleine binnenvaartschepen 2028 € 1,3 miljoen (n) en 2029 € 1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Een aantal kleine binnenvaartschepen krijgt een hybride aandrijving (zowel elektrisch als verbranding). In 2026 vindt hier vooralsnog alleen een proefproject voor plaats. Het geld schuift door naar 2028 en 2029 (zie lasten begroting 2026). |
Subsidies regionale infraprojecten 2027 € 4,7 miljoen (n), 2028 € 2,2 miljoen (n), 2029 € 0,8 miljoen (n), 2030 € 5,9 miljoen (v), en 2031 € 3,6 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het beschikbare geld verschoof in de Voorjaarsnota 2025 naar latere jaren. Dit kwam omdat we subsidies in 2026 verwachtten te boeken als uitgaven. Dit in verband met de afschaffing van het ‘gesloten systeem voor bereikbaarheid’. Maar daarbij rekenden we boekingen van eerder verleende subsidies in 2026 niet mee. Dit herstellen we door het beschikbare geld terug te zetten naar de oorspronkelijke stand in de Begroting 2025. Zo blijft het budget hetzelfde. |
Latere afronding fietsprojecten PZI 2027 € 0,9 miljoen (v), 2028 € 1,4 miljoen (n) en 2029 € 1,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Enkele fietsprojecten in het PZI komen later tot afronding dan verwacht. |
Indexering concessies OV 2027-2029 € 5,1 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Als gevolg van de doorwerking van de jaarlijkse prijsinflatie in de concessieovereenkomsten met de concessiehouders is het noodzakelijk het budget voor prijscompensatie structureel te verhogen vanaf 2026. De indexatie, berekend over alle concessies met een percentage van 4,4%, leidt tot een extra benodigd budget van € 5,1 miljoen. Dekking ten laste van de bestaande stelpost voor prijscompensatie. |
Overig 2027 € 0,4 miljoen (n), 2028 €0,4 miljoen (n) en 2029 € 0,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende kleine verschuivingen en (administratieve) wijzigingen op subsidies, PZI-projecten initiatieffase en goederenvervoer (vrachtwagenparkeerplaatsen). Dekking vanuit Rijksbijdrage (SPUK) en de algemene middelen. |
Kapitaallasten: 2027 € 2,2 miljoen (v), 2028 € 3,2 miljoen (v), 2029 € 3,9 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd veranderen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Prijsaanpassingen: 2027 € 1,2 miljoen (n), 2028 € 1,1 miljoen (n), 2029 € 1,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zoals in het indexeringsbeleid staat, verhogen we het budget voor beheer en onderhoud vanaf 2027 standaard. Deze aanpassing past bij het besluit in de Kadernota 2026-2029. Dekking ten laste van de bestaande stelpost prijscompensatie. |
Aanpassingen in bijdragen aan voorzieningen Beheer en Onderhoud vanaf 2027 € 2,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Zoals in het indexeringsbeleid staat, verhogen we het budget voor de dotatie (toekenning) aan de voorzieningen voor het programma Beheer en Onderhoud. Deze aanpassing past bij het besluit in de Kadernota 2026-2029. Dekking ten laste van de bestaande stelpost prijscompensatie. |
Werken voor anderen en verschillende kleine veranderingen 2027: € 15,4 miljoen (n), 2028: € 0,7 miljoen (n), 2029: € 0,8 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor de jaarlijkse kosten van het planmatig onderhoud, voerden we in de Voorjaarsnota 2025 2 voorzieningen in. Deze voorzieningen vervingen de (egalisatie)reserve Beheer en Onderhoud. Ze zijn er om pieken en dalen in het onderhoudsprogramma Beheer en Onderhoud op te vangen. Niet alle uitgaven mogen via deze voorzieningen worden betaald. We betalen de volgende zaken uit de algemene middelen:
Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Kapitaallasten: 2027 € 1,6 miljoen (v), 2028 € 1,2 miljoen (v), 2029 € 4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen (activeringsmomenten) in de tijd veranderen ook de afschrijvingen en de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten Meerjarenraming 2027-2029
Beleidsdoel 2-1 Duurzame en veilige bereikbaarheid voor iedereen
Afrekening PZI-projecten met geld uit Brede Doeluitkering (BDU) 2027 € 5,1 miljoen (n), 2028 € 2,2 miljoen (v), 2029 € 3 miljoen (v), en 2030 € 7,8 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Eerder kregen we rijksbijdragen voor (spoor)infrastructuurprojecten via de Brede Doeluitkering. In de overlopende passiva (OVP) is nog geld voor lopende PZI-projecten. Als een project(fase) klaar is, boeken we dit geld als kosten en als inkomsten. Op basis van het bijgewerkte PZI passen we de uitgaven en inkomsten aan. Hiermee blijft het totale budget hetzelfde (zie ook baten) |
Overig € 0,1 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Verschillende kleine aanpassingen op onder andere goederenvervoer. Dekking vanuit Rijksbijdrage (SPUK). |
Beleidsdoel 2-2 Goed functionerende provinciale infrastructuur
Onderhoudsprogramma 2027 € 15,3 miljoen (v), 2028 € 0,7 miljoen (v), en 2029 € 0,4 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2027, 2028 en 2029 zijn er veranderingen in de planning. Daarnaast voeren we extra werkzaamheden uit voor anderen (zie toelichting lasten). Hier staan extra inkomsten tegenover. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Verkoop vastgoed 2028 € 0,4 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
n 2028 is de planning een aantal overbodig geworden steunpunten (gebouwen) te verkopen. In het gesloten systeem stortten we deze inkomsten in de (egalisatie)reserve. Dit systeem gebruiken we niet meer. Hiervoor in de plaats kwamen er 2 voorzieningen beschikbaar. De extra inkomsten mogen niet via deze voorzieningen lopen, maar moeten terug naar het begrotingssaldo. |