Overzicht Algemene middelen
De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast.
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is gekoppeld aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product. Verder hebben de onderschrijving van het plafond van het Btw-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft, bestaat uit de belasting opcenten motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcenten-tarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland. Er vond een budgettaire bijstelling plaats. Hiervoor verwijzen we naar de toelichting op de mutatie motorrijtuigenbelasting.
Wat mag dat kosten?
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek laat zien hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: dit gaat om de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit .
- Kapitaallasten: dit gaat om de kapitaallasten als gevolg van een investering.
- Subsidies en inkomensoverdrachten: dit gaat om de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan vooral andere overheidsinstellingen.
- Overige lasten: dit gaat om de lasten die niet horen bij de hiervoor genoemde categorieën.
Raming baten en lasten
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2024 | Najaarsnota 2025 | Kadernota 2026 (incl. mutaties Najaarsnota 2025) | Bijstellingen Begroting 2026 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Financieel-strategische beleid | 8.197 | 7.959 | 42.235 | -15.791 | 26.445 | 47.023 | 68.600 | 91.041 |
Totaal Lasten | 8.197 | 7.959 | 42.235 | -15.791 | 26.445 | 47.023 | 68.600 | 91.041 |
Baten | ||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Financieel-strategische beleid | -472.321 | -453.486 | -417.655 | -30.128 | -447.782 | -467.938 | -492.896 | -516.096 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | -392.104 | -426.984 | -468.660 | -812 | -469.472 | -480.264 | -490.607 | -503.695 |
Totaal Baten | -864.425 | -880.470 | -886.314 | -30.940 | -917.254 | -948.202 | -983.503 | -1.019.791 |
Saldo lasten en baten | -856.227 | -872.511 | -844.079 | -46.731 | -890.810 | -901.179 | -914.903 | -928.750 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting lasten
Algemene dekkingsmiddelen
Stelpost prijscompensatie € 16,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De ambities maakten voor € 12,9 miljoen aanspraak op de stelpost voor prijscompensatie. De stelpost is verlaagd en het budget in de ambities is opgehoogd. De resterende € 3,3 miljoen in 2026 is vrijgevallen ten gunste van het begrotingssaldo. De uitwerking staat in het Financieel beeld, onderdeel Stelposten. |
Stelpost looncompensatie € 0,6 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De stelpost looncompensatie is aangevuld met € 0,6 miljoen, zodat de omvang voldoende is om de verwachte loonontwikkeling te dekken. De uitwerking staat in het Financieel beeld, onderdeel Stelposten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Kapitaallasten € 0,2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De aanpassing van de rentebaten (zie baten) wordt toegerekend aan de ambities. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Algemene dekkingsmiddelen
Extra uitkering provinciefonds € 18,3 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door het herstellen van een weeffout in het provinciefonds, krijgen we elk jaar € 18,3 miljoen. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Extra uitkering provinciefonds € 10 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen levert ons extra inkomsten op: in totaal € 62 miljoen, waarvan € 10 miljoen in 2026. De rest: 2027 € 14 miljoen, 2028 € 18 miljoen en 2029 € 20 miljoen. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo |
Motorrijtuigenbelasting € 0,8 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De verhoging van de motorrijtuigenbelasting van € 0,8 miljoen, komt door:
Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Precario-inkomsten € 2 miljoen (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De provincie heft precariobelasting ‘voor het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde provinciale grond’. Gelijktijdig met de Begroting 2026 is aan Provinciale Staten het Statenvoorstel ‘Verordening precariobelasting Zuid-Holland 2026 en bijbehorende tarieventabel’ toegestuurd. In dat Statenvoorstel lichten we toe dat, na vaststelling van de verordening en tarieventabel, de verwachte jaarlijkse precario-inkomsten met € 2 miljoen toenemen. Die extra inkomsten zijn meerjarig in deze begroting verwerkt. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Rentebaten € 0,2 miljoen (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Beperkte bijstelling van de te verwachte rentebaten. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting lasten Meerjarenraming 2027-2029
Algemene dekkingsmiddelen
Loon- en prijscompensatie | Bestaand beleid |
---|---|
Op basis van de vastgestelde indexatiecijfers in de Kadernota 2026 zijn de stelposten voor loon- en prijscompensatie (inclusief kredieten) geactualiseerd. De uitwerking staat in het Financieel beeld, onderdeel Stelposten. |
Toelichting baten Meerjarenraming 2027-2029
Algemene dekkingsmiddelen
Uitkering provinciefonds en MRB | Bestaand beleid |
---|---|
De meerjarige uitkering van het provinciefonds en de inkomsten vanuit de opcenten op de MRB leiden tot extra baten. De uitwerking staat in het Financieel beeld, onderdeel Toelichting mutaties begrotingssaldo. |
Instrumentarium
Instrumentarium
Reserves
Het onderstaande overzicht toont de inzet van reserves per beleidsdoel in deze ambitie. Een toevoeging aan de reserve (lasten) betekent dat het saldo van de reserve toeneemt. Een onttrekking aan de reserve (baten) betekent dat het saldo van de reserve afneemt. Een meerjarig totaaloverzicht van de omvang van de reserves is terug te vinden in de Financiële begroting, Staat van reserves .
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2024 | Najaarsnota 2025 | Kadernota 2026 (incl. mutaties Najaarsnota 2025) | Bijstellingen Begroting 2026 | Begroting 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 | Raming 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Algemene vrije reserve | 4.315 | 0 | 0 | 4.642 | 4.642 | 31.455 | 38.355 | 59.839 |
Bufferreserve Weerstandscapaciteit | 4.600 | 19.350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringsagenda 2026-2030 | 0 | 120.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten | 8.915 | 139.350 | 0 | 4.642 | 4.642 | 31.455 | 38.355 | 59.839 |
Baten | ||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||
Algemene vrije reserve | -4.600 | -112.878 | -8.229 | 8.229 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groene ambities | -250 | -8.477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenplan Bodem, ondergrond en grondwater | -100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
MIT MKB Innovatiestimulering topsectoren | -572 | -10.184 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mobiliteit | -1.350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelingsperspectief Grevelingen en Volkerak-Zoom | 0 | -15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regionale netwerken in Zuid-Holland (RNIZ) | 0 | -3.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reserve UPG 40 | 0 | -2.383 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Restauratie & herbestemming monumenten | 0 | -5.352 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking economie | 0 | -2.892 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | -6.872 | -160.375 | -8.229 | 8.229 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo mutaties reserves | 2.043 | -21.025 | -8.229 | 12.872 | 4.642 | 31.455 | 38.355 | 59.839 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.