Ambitie 4 Een welvarend Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2026 in vergelijking met 2025 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2025 | Kadernota 2026 | Begroting 2026 | Maximaal te subsidiëren 2026 |
---|---|---|---|---|---|
4.1 | Stichting ferm t.b.v. cybersecurity | 100.000 | |||
4.1 | De Haagse Hogeschool t.b.v. digitale werkplaatsen | 500.000 | |||
4.1 | The Hague Security Delta t.b.v. programmaplan Digitale Economie | 300.000 | 300.000 | 300.000 | |
4.1 | Universiteit Leiden t.b.v. Clean Room Leiden | 100.000 | 100.000 | ||
4.1 | InnovationQuarter t.b.v. duurzaam versterken van de economische structuur en het ontsluiten van het innovatieve vermogen in Zuid-Holland | 3.275.000 | 3.507.700 | 3.507.700 | |
4.1 | BlueCity t.b.v. trainingen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
4.1 | Stichting Greenport West-Holland | 170.000 | 170.000 | 170.000 | |
4.1 | Stichting Greenport Aalsmeer | 85.000 | 85.000 | 85.000 | |
4.1 | Stichting Greenport Duin- en Bollenstreek | 110.000 | 110.000 | 110.000 | |
4.1 | Stichting Greenport regio Boskoop | 110.000 | 110.000 | 110.000 | |
4.1 | Stichting Greenport West-Holland (innovatiepact) | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
4.1 | Stichting Greenports Nederland | 75.000 | 75.000 | 75.000 | |
4.1 | Stichting NL Space Campus t.b.v. het door ontwikkelen van de fysieke omgeving van de campus | 250.000 | 327.000 | 327.000 | |
4.1 | Coöperatie Campus@Sea U.A. t.b.v. samenwerkingsovereenkomst | 180.000 | 100.000 | 100.000 | |
4.1 | InnovationQuarter t.b.v. European Digital Innovation Hub | 1.328.706 | 1.328.706 | ||
4.1 | YES!Delft t.b.v. ondersteunen en begeleiden van startups | 250.000 | |||
4.1 | Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard t.b.v. Dutch Fresh Port | 315.000 | |||
4.1 | Building Balance t.b.v. Biobased Bouwen | 50.000 | 50.000 | 50.000 | |
4.1 | UNIIQ B.V. t.b.v. vroege fase financiering | 3.500.000 | |||
4.1 | Halley Real Estate BV t.b.v. Basecamp | 3.760.000 | |||
4.1 | Stichting RESPECTfarms t.b.v. Proefboerderij | 500.000 | |||
4.2 | Het Kunstgebouw t.b.v. bijdrage in de loonontwikkeling | 85.000 | 85.000 | 85.000 | |
4.2 | Het Kunstgebouw t.b.v. themafonds cultuurparticipatie | 16.000 | |||
4.2 | Erfgoedhuis Zuid-Holland | 2.347.318 | 2.347.318 | 44.599 | 2.391.917 |
4.2 | Stichting molenviergang Aarlanderveen | 29.602 | 29.624 | 540 | 30.164 |
4.2 | Stichting molenviergang Aarlanderveen t.b.v. jaarlijkse extra vaste bijdrage | 25.000 | 25.000 | 25.000 | |
4.2 | Kunstgebouw | 1.974.625 | 1.889.625 | 35.903 | 1.925.528 |
4.2 | Stichting Educatie Orkest Projecten (SEOP) | 44.766 | 44.766 | 851 | 45.617 |
4.2 | Stichting Educatie Orkest Projecten (SEOP) t.b.v. het project Vivaldi | 49.500 | |||
4.2 | Zuid-Hollandse Popunie | 185.444 | 185.445 | 3.523 | 188.968 |
4.2 | Stichting Provinciaal Bevrijdingsfestival Zuid-Holland | 59.602 | 59.602 | 1.132 | 60.734 |
4.2 | Bevrijdingsfestival Den Haag | 29.602 | 29.602 | 562 | 30.164 |
4.2 | Stichting Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland | 362.860 | 362.860 | 6.894 | 369.754 |
4.2 | Stichting Restauratie Opleidingsprojecten Zuid-West | 20.880 | 20.880 | 397 | 21.277 |
4.2 | Probiblio | 5.622.003 | 5.622.064 | 106.818 | 5.728.882 |
4.2 | Prins Bernhard Cultuurfonds (PBCF) t.b.v. het op te richten themafonds cultuurparticipatie Zuid-Holland | 124.000 | |||
4.2 | Het Kunstgebouw t.b.v. penvoerderschap Cultuureducatie met Kwaliteit 2025-2028 | 1.024.000 | |||
Totaal | 25.680.202 | 10.701.786 | 6.614.625 | 17.316.411 |
Toelichting
De begrotingssubsidie aan The Hague Security Delta t.b.v. programmaplan Digitale Economie voor een bedrag van € 300.000 (beleidsdoel 4-1)
Het programmaplan Digitale Economie van de provincie Zuid-Holland heeft twee strategische doelen voor cyberweerbaarheid:
1. Creëren van een internationaal veiligheidscluster in de provincie Zuid-Holland.
2. Werken aan bewustwording en aan het creëren van concrete cybersecurityoplossingen per sector.
Het eerste doel betreft de economische ontwikkeling van de cybersecuritysector zelf: innovatie op het gebied van cybersecurity, werkgelegenheid en bedrijven naar deze regio zien te krijgen. Daarnaast internationalisering van deze bedrijven. Het tweede doel richt zich op bedrijfsvoering en tegengaan van ondermijning. Ofwel bewustwording en handelingsperspectief en zorgen dat cybersecurity onderdeel wordt van het risicomanagement van een bedrijf. De provincie heeft er belang bij dat bedrijven weerbaar zijn ten aanzien van cybersecurity. Weerbare bedrijven zijn minder gevoelig voor een hack en eventuele financiële schade. De kans op een cyberaanval is groot. Volgens de Rabobank wordt jaarlijks 20% van de ondernemers gehackt met een gemiddelde schade van 300.000 euro. Nieuwe Europese wetgeving, NIS-2, stelt de directie van een groot gedeelte van de bedrijven aansprakelijk bij een hack
Om de cyberweerbaarheid van het mkb in Zuid-Holland te versterken is in opdracht van de Economic Board Zuid-Holland de Roadmap Cyberweerbaarheid opgesteld. Deze is gericht op de belangrijkste economische sectoren van Zuid-Holland en bevat actielijnen, fasering en regie die bijdragen aan:
- Het vergroten van cyber awareness onder besturen en medewerkers middels kennisoverdracht;
- Het verhogen van de cyberweerbaarheid in het mkb en daartoe ook implementatie van cybersecurity
- toepassingen binnen het IT-beheer;
- De oprichting van sectorale cyberweerbaarheidscentra en bieden van handelsperspectief voor mkb-ers en alle spelers in de sectorale ketens;
- Het versterken van de kennispositie, innovaties en onderwijsprogramma’s.
Een groot gedeelte van de uitvoering van de roadmap wordt gedaan door Security Delta (HSD). HSD is een non-profit organisatie die zorgt voor toegang tot kennis, innovatie, markt, financiering en talent op het gebied van cybersecurity. Zo’n 275 bedrijven, overheidsorganisaties en kennisinstellingen werken sinds 2013 hierin samen. HSD heeft een sterke verankering in Zuid-Holland en een fysieke ontmoetingsplek, de HSD Campus in Den Haag.
HSD heeft in opdracht van de provincie meerdere projecten uitgevoerd en initiatieven opgestart (i.s.m. partners). Bijvoorbeeld:
- Cyberweerbaarheidscentrum Greenport
- Cyberweerbaarheidscentrum Maakindustrie
- Verkenning cyberweerbaarheidscentrum Life Science & Health
- Versnelling uitvoering Roadmap Cyberweerbaarheid Zuid-Holland
Gezien het belang van deze netwerkorganisatie voor het behalen van onze doelen is het essentieel subsidie toe te kennen voor werkzaamheden die niet direct door de markt betaald worden.
Beleidsaansluiting
- Onderdeel van het programma Digitale Economie
- In relatie tot PZE, Coalitieakkoord, Groei agenda, EBZ,
- Ontwikkeling van digitale vaardigheden
- Stimuleren MKB digitaal bewust en opschalen / gebruiken van innovatie.
Dekking van de subsidie vindt plaats vanuit beleidsprestatie 4-1-4 Digitale economie.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-4 Digitale economie. Dit draagt bij aan:
- Cyberweerbaarheid MKB in Zuid-Holland
- Ontwikkeling van digitale vaardigheden MKB
- Stimuleren MKB digitaal bewust en opschalen / gebruiken van innovatie
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn, aangezien het betreffende bedrag geen tegenprestatie vormt voor een geleverde dienst, maar een bijdrage ter stimulering van het beoogd maatschappelijk doel.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 300.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Universiteit Leiden t.b.v. Clean Room Leiden voor een bedrag van € 100.000 (beleidsdoel 4-1)
De huidige clean room capaciteiten van de Universiteit Leiden zijn aan het einde van hun levensduur. Voor vervanging heeft de Universiteit geld beschikbaar, maar met een provinciale bijdrage kunnen zij hun faciliteiten flink verbeteren en breder bruikbaar maken.
Universiteit Leiden is geen lid van NanoLabNL, een samenwerking voor onderzoek infrastructuur voor nanotechnologie. Hierdoor heeft Universiteit Leiden geen toegang heeft tot de financiële middelen voor clean rooms waarover NanoLabNL beschikt. Met onze bijdrage zou de Universiteit Leiden mogelijk wel kunnen toetreden tot NanoLabNL en daarmee ook op de landelijke kaart komen te staan. Clean room capaciteit is essentieel voor de opleiding van kundige medewerkers en voor de productie van hoogwaardige producten. Het is een snelle verbetering van clean room capaciteit in Zuid-Holland. Er zijn geen problemen met netcongestie en/of ruimtelijke ordening. Er is uiteraard levertijd, maar dit is een fractie van aanlooptijd voor de bouw van een nieuwe clean room. Het is een kosteneffectieve manier van het verbeteren van de faciliteiten. Een nieuwe clean room kost al gauw meerdere miljoenen. Met de NL Space Campus en LBSP zeer dichtbij is de clean room voor meerdere sectoren beschikbaar. Daarnaast is het voor de halfgeleider- en quantumindustrie in Zuid-Holland interessant. De verbetering gaat samen met de samenwerking met de Haagse Hogeschool en Leidse Instrumentenmakerschool om de clean room zo goed mogelijk in te zetten en kennis en ervaring te delen. De Universiteit Leiden wil de clean room beschikbaar maken voor andere partijen (ook bedrijven), onder de landelijk geldende tariefstructuur van NanoLabNL. Dekking vindt plaats uit de reserve voor Life Science and Health in het economiedomein beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-1 Innovatie economie. Dit draagt bij aan het innovatieve vermogen en de onderzoek infrastructuur van de Provincie Zuid-Holland.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn, aangezien het betreffende bedrag geen tegenprestatie vormt voor een geleverde dienst, maar een bijdrage ter stimulering van het beoogd maatschappelijk doel.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan InnovationQuarter t.b.v. het duurzaam versterken van de economische structuur voor een bedrag van € 3.507.700 (beleidsdoel 4-1)
Voor het duurzaam versterken van de economische structuur en het ontsluiten van het innovatie vermogen in Zuid-Holland is de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland ofwel InnovationQuarter (IQ) onontbeerlijk.
De taken van IQ zijn:
- Het opzetten van samenwerkingen tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden. Met als doen om innovaties te versnellen en nieuwe business te realiseren (Innoveren).
- Het investeren in startende en snelgroeiende innovatieve bedrijven in Zuid-Holland (Investeren).
- Het aantrekken van buitenlandse ondernemers naar Zuid-Holland en het ondersteunen van ondernemers in Zuid-Holland die internationaal willen groeien (Internationaliseren).
De activiteiten voor 2026 zullen in het verlengde liggen van die van de afgelopen jaren.
De verlening vindt plaats samen met de boekjaarsubsidie voor de Economic Board Zuid-Holland (EBZ). Beide aanvragen (IQ en EBZ) worden gezamenlijk door InnovationQuarter ingediend, waardoor uitbetaling gezamenlijk plaatsvindt. Dekking komt vanuit beleidsdoel 4.1 – Toekomstig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-1 Innovatieve economie. Dit draagt bij aan een innovatief klimaat.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Echter, is het instrument subsidie de enige optie. Zo vraagt de bijdrage geen tegenpresentatie voor een geleverde dienst, maar dient deze als stimulering van maatschappelijke doelen.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 3.507.700 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan BlueCity t.b.v. trainingen voor een bedrag van € 50.000 (beleidsdoel 4-1)
Sinds 2015 activeert CIRCO-NL met ondersteuning vanuit het Rijk productiebedrijven en creatieve professionals om concreet aan de slag te gaan met circulair ondernemen. Hiervoor ontwikkelde CIRCO een – inmiddels bewezen – trainingsmethode. Daarbij richt CIRCO zich op verschillende circulaire transitiethema’s. Om slagkracht en regionaal bereik te vergroten zijn op provinciaal niveau zogeheten CIRCO-hubs opgezet. De organisatie BlueCity dient in Zuid-Holland als CIRCO-hub, waar vanuit CIRCO-trainingen worden ontwikkeld en gegeven, follow-up wordt georganiseerd en onderzoek wordt gedaan naar de haalbaarheid van nieuwe CIRCO-tracks (zogeheten BluePapers). Partners van deze hub zijn provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam, Rabobank en MKB Rotterdam Rijnmond. Afgelopen jaren heeft de provincie deze hub ondersteund met een subsidie. Het is in het belang van de circulaire ambities van de provincie dat ondernemers in staat worden gesteld om hun activiteiten en ketens met meer/ gerichte aandacht voor circulair te organiseren. Hiervoor zijn de CIRCO-tracks een geëigend instrument. De provincie wil met de komende subsidie het volgende mogelijk maken: de organisatie en het geven van minimaal twee groeps- of bedrijfsindividuele tracks, nazorg richting deelnemers (zoals terugkombijeenkomsten en ketenbegeleiding) en oplevering van minimaal 2 BluePapers. Context: CIRCO-tracks zijn trainingen voor het bedrijfsleven om ‘circulair’ te gaan omarmen en toepassen in bedrijfsactiviteiten. Tracks hebben dezelfde basis, maar zijn telkens gericht op een ander thema, een andere sector of een ander type bedrijvigheid. Ook is een track soms meer gericht op een keten, soms meer op gelijksoortige bedrijven in een branche, en momenteel wordt onderzocht of de training op bedrijfsniveau kan worden gegeven. Er wordt altijd voortgeborduurd op leerervaringen van vorige tracks. Dat maakt dat inhoud en aanpak per track en over de tijd worden aangepast. Dekking is aanwezig in de huidige budgetten die in 2026 voor het onderwerp Circulair zijn opgenomen in de begroting van de provincie onder beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-5 Circulair Zuid-Holland. Dit draagt bij aan het behalen van de provinciale doelen op het gebied van circulair voor 2030 en 2050, namelijk per 2050 een volledig circulaire economie met als tussenstap 50 procent minder gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metaal) in 2030.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. In het kader van door CIRCO-NL gevraagde cofinanciering en om BlueCity te ondersteunen bij het oprichten van de CIRCO hub heeft de provincie in het verleden CIRCO-gerelateerde opdrachten gegeven. De provincie had bij die opdrachten inspraak bij de uitkomsten. Nu de hub en trainingen naar tevredenheid staan, ligt de verantwoordelijkheid voor de organisatie, de vermarkting en de nazorg rondom de trainingen volledig bij BlueCity. De provincie gaat noch over de inhoud van de training, de vermarkting en deelnemers, noch profiteert zij zelf van de trainingen (alleen indirect doordat bedrijven in de provincie circulairder gaan ondernemen). Opdrachtverlening is derhalve niet toepasselijk en subsidie blijft als enig geëigend instrument in deze fase over.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 50.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport West-Holland voor een bedrag van € 170.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt voor de netwerkversterking van de Greenport West-Holland €170.000 per jaar ter beschikking, vanwege het grote aantal netwerkpartners en de verschillende deelakkoorden die via de Greenport in het netwerk gesloten zijn. Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 170.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport Aalsmeer voor een bedrag van € 85.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt, voor de netwerkversterking van de Greenport Aalsmeer, €85.000 per jaar ter beschikking. Dit bedrag ligt lager dan een vergelijkbaar netwerk vanwege de omvang van het netwerk en het feit dat deze Greenport niet geheel binnen de provinciegrenzen van Zuid-Holland gelegen is. De provincie Noord-Holland draagt, buiten onze bijdrage, ook bij aan de netwerkversterking voor deze Greenport. Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 85.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport Duin- en Bollenstreek voor een bedrag van € 110.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt voor de netwerkversterking van de Greenport Duin- en bollenstreek €110.000 per jaar ter beschikking, vanwege de omvang van het netwerk. Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 110.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport regio Boskoop voor een bedrag van € 110.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt voor de netwerkversterking van de Greenport Boskoop € 110.000 per jaar ter beschikking, vanwege de omvang van het netwerk.
Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 110.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport West-Holland t.b.v. Innovatiepact voor een bedrag van € 100.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering zoals dit Innovatiepact en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt, voor de Innovatiepact van de Greenport West-Holland, € 100.000 per jaar ter beschikking. Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Greenport Nederland voor een bedrag van € 75.000 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland stimuleert, faciliteert en investeert in de transitie van de Greenports. De integrale inzet van Zuid-Holland is gericht op samenwerking & positionering, innovatie & internationalisering, modernisering van teeltareaal, vers logistiek en energietransitie. De provincie pleegt gerichte inzet door maatwerk per Greenport. Dit doet zij met behulp van samenhangend economisch beleid, en beleid op gebied van Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Energietransitie. Daarnaast wordt maatwerk gericht door inzet op projecten, via innovatiebevordering en via samenwerking in netwerken. Om de benodigde transities tot stand te brengen is het van groot belang om de lokale, regionale, nationale en internationale triple helix-netwerken verder te versterken. De provincie Zuid-Holland ondersteunt daarom voor meerdere jaren de regionale en nationale triple helix greenportstructuren en participeert in de triple-helix netwerken van de Zuid- Hollandse Greenports. De provincie Zuid-Holland stelt voor de netwerkversterking van de Greenport Nederland € 75.000 per jaar ter beschikking. Dekking van de lasten vindt plaats in beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen . Dit draagt bij aan een duurzame werk- en leefomgeving
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan netwerkversterking. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking. Hiermee stimuleren wij een langdurige netwerkorganisatie die bijdraagt aan een veerkrachtige tuinbouwsector.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 75.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting NL Space Campus t.b.v. het door ontwikkelen van de fysieke omgeving van de campus voor een bedrag van € 327.000 (beleidsdoel 4-1)
In de Regio Deal ‘ESTEC en Space Campus Noordwijk’ is afgesproken dat de Provincie Zuid-Holland en gemeente Noordwijk een campusorganisatie zullen inrichten en hiertoe financiële middelen beschikbaar stellen. Door gemeente Noordwijk is hiertoe medio 2019 Stichting NL Space Campus opgericht. Voor de realisatie van de campusontwikkeling is een kleine, maar goedlopende organisatie noodzakelijk. Op basis van het strategisch concept NL Space Campus (2024-2026), is duidelijk dat ook in 2026 er middelen nodig zijn voor de campusorganisatie om de benodigde werkzaamheden te kunnen uitvoeren. NL Space Campus heeft als doel een plek voor open innovatie te creëren waarbij de aanwezigheid van ESA ESTEC nog sterker wordt verbonden aan de kennispartner LDE Universiteiten en het space ecosysteem van Nederland. Dit betreft naast de inhoudelijke ontwikkeling van de campus ook het doorontwikkelen van de fysieke omgeving van de campus. De campusorganisatie versterkt het organiserend vermogen van de campus met inhoudelijke programmering, community building, business development, knowledge- en talentdevelopment. Voorts werkt de stichting ondersteunend mee aan Marketing & Acquisitie, Projectontwikkeling en financiering en Gebiedsontwikkeling.
Dekking vindt plaats vanuit beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-1 Innovatie economie. Dit draagt bij aan het versterken en inrichten van de NL Space Campus, een van de vijf top innovatiecampussen van Zuid-Holland.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn, aangezien het betreffende bedrag geen tegenprestatie vormt voor een geleverde dienst, maar een bijdrage ter stimulering van het organiserend vermogen van de campus.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 327.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Coöperatie Campus@sea U.A. t.b.v. samenwerkingsovereenkomst voor een bedrag van € 100.000 (beleidsdoel 4-1)
Campus@Sea is een fieldlab in de Scheveningse haven gericht op het ontwikkelen, testen, demonstreren en valideren van (offshore) innovaties die het natuurinclusief, slim en meervoudig gebruik van de Noordzee mogelijk maken. In dat kader wil de gemeente Den Haag een duurzame samenwerking aangaan met de provincie Zuid-Holland en de coöperatie Campus@Sea U.A.. Middels de samenwerkingsovereenkomst wordt de beoogde samenwerking bekrachtigd tot en met 31 december 2026. Het doel van deze samenwerkingsovereenkomst is om een netwerk op te bouwen dat richting geeft aan de toekomst van de economische activiteiten in de haven van Scheveningen. Campus@Sea vervult hierin de verbindende rol door het initiëren van innovatieprojecten, netwerkactiviteiten en dienstverlening voor innovatieve ondernemers. Natuurinclusieve en duurzame economische ontwikkeling vormt daarbij een belangrijk aandachtspunt. De genoemde financiële bijdragen, zijn bestemd voor de financiering van de door Campus@Sea ingediende begroting over het jaar 2024. Voor de hierop volgende jaren zullen Partijen jaarlijks gezamenlijk overleg hebben over de beschikbare financiële middelen. Dekking van de subsidie vindt plaats via reeds aanwezig budget 2024 in beleidsprestatie 4.1.1 innovatieve economie stimuleren.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-1 Innovatie economie. Dit draagt bij aan versterken campuslandschap en innovatie Zuid-Holland.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 100.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan InnovationQuarter t.b.v. European Digital Innovation Hub voor een bedrag van € 1.328.706 (beleidsdoel 4-1)
In fase 2 van Digitalzh, de Europese Digitale Innovatiehub (EDIH) voor Zuid-Holland, worden de digitale innovatie(advies)diensten voor mkb’ers voortgezet. Deze diensten worden aangeboden aan mkb’ers in de haven- en maritieme sector, de tuinbouw, en de maakindustrie. Digitalzh is onderdeel van de provinciale inzet op de digitale transitie van de economie; de nationale Smart Industry-inzet van het ministerie van Economische Zaken; en het Digital Europe Programma van de Europese Commissie, waaruit het EDIH-netwerk voortkomt. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-4 Digitale economie. Dit draagt bij aan het handhaven van de Zuid-Hollandse concurrentiepositie, het betalen van efficiëntiewinsten in een krappe arbeidsmarkt, en om de circulaire- en energietransitie te ondersteunen. Mkb’ers in de haven- en maritieme sector, de tuinbouw, en de maakindustrie worden via Digitalzh met innovatie(advies)diensten ondersteund om hun bedrijfsprocessen te verbeteren naar opeenvolgende niveaus van digitalisering (‘digital maturity’). Nieuw in deze tweede fase van Digitalzh is de aanvullende nadruk op diensten die het implementeren van AI-modellen in de bedrijfsvoering ondersteunen. Deze diensten worden aangeboden aan doelgroep-mkb’ers die in hun bedrijfsprocessen een gevorderde digital maturity hebben bereikt.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden (Europese Commissie, ministerie van Economische Zaken, en provincie Zuid-Holland) een bijdrage aan de digitalisering van het Zuid-Hollandse midden- en kleinbedrijf. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.328.706 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Building Balance t.b.v. Biobased Bouwen voor een bedrag van € 50.000 (beleidsdoel 4-1)
In de provincie Zuid-Holland is een grote bouwopgave. De provincie Zuid-Holland heeft de ambitie om tussen 2022 en 2030 250.000 woningen te bouwen. Daarvoor is veel materiaal nodig, met een hoge milieu-impact. Zowel in de woningbouw als de utiliteitsbouw. Om de bouwopgave te realiseren en tegelijkertijd de doelstellingen op klimaat en circulaire economie te halen, zullen we op een andere manier moeten gaan bouwen. Eén van de manieren om te bouwen met een lage milieu-impact is door Biobased bouwmaterialen te gebruiken. Daarnaast biedt dit kansen voor de tuin- en landbouwsector omdat er gebruik gemaakt wordt van lokaal hernieuwbaar materiaal. Samenwerking tussen de enerzijds de bouwsector en anderzijds de land- en tuinbouwsector is hiervoor noodzakelijk. Het landelijk programma Building Balance geeft hier invulling aan, Building Balance volgt uit het Nationale Aanpak Biobased Bouwen (NABB). Building Balance verbindt ketenprojecten, bundelt kennis en creëert de condities voor het opschalen van deze ketens. Dit versnelt de transitie naar een circulaire en Biobased (bouw)economie. Dekking is aanwezig in de huidige budgetten die in 2026 voor het onderwerp Circulair zijn opgenomen in de begroting van de provincie onder beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-1-5 Circulair Zuid-Holland. Dit draagt bij aan het behalen van de provinciale doelen op het gebied van circulair voor 2030 en 2050, namelijk per 2050 een volledig circulaire economie met als tussenstap 50 procent minder gebruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metaal) in 2030. Dit draagt bij aan het initiëren, stimuleren en ondersteunen van zelfstandige regionale ketens voor bouwmaterialen van eigen bodem.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan zelfstandige regionale ketens voor bouwmaterialen van eigen bodem. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 50.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Erfgoedhuis Zuid-Holland te verhogen van € 2.347.318 met € 44.599 naar een bedrag van € 2.391.917 (beleidsdoel 4-2)
Het Erfgoedhuis Zuid-Holland is een belangrijke maatschappelijke partner van de provincie voor de uitvoering van haar cultureel erfgoedbeleid. Activiteiten zijn onder andere ondersteuning bij erfgoedlijnen in Zuid-Holland, deskundigheidsbevordering van vrijwilligers en advisering van gemeenten over hun wettelijke erfgoedtaken bij de ontwikkeling van immaterieel erfgoed en bij het project voor digitalisering van erfgoed. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen van beleidsdoel 4.2 Erfgoed en Cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-2 Rijksmonumenten en historische molens in goede staat. Clustering van uitvoeringstaken op het gebied van cultuur en erfgoed bij één organisatie draagt bij aan effectiviteit en efficiency van de beleidsuitvoering. Voor de uitvoering is gekozen voor het Erfgoedhuis Zuid-Holland.
Er zijn alternatieven overwogen. Echter het is geen wettelijke taak van de provincie, wel wordt er grote waarde aan deze 2e lijnorganisatie gehecht. Subsidie is het meest geëigende instrument. Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 2.391.917 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Het Kunstgebouw te verhogen van € 1.889.625 met € 35.903 naar een bedrag van 1.925.528 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur. Dit begint al door kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Kunstgebouw is de organisatie die voor de provincie gemeenten en onderwijs ondersteunt op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken. Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.925.528 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Educatie Orkest Projecten (SEOP) te verhogen van € 44.766 met € 851 naar een bedrag van € 45.617 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur. Dit begint al door kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met kunst en cultuur. SEOP is de organisatie die voor de provincie kinderen en jongeren in aanraking brengt met klassieke muziek en met name het symfonieorkest. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 van beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken . Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 45.617 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting molenviergang Aarlanderveen te verhogen van € 29.624 met € 540 naar een bedrag van € 30.164 (beleidsdoel 4-2)
De molenviergang in Aarlanderveen is de laatste nog daadwerkelijk functionerende molengroep ter wereld. De vier molens vormen tezamen een zogenaamde getrapte bemaling, waarbij iedere molen afzonderlijk het water een niveau hoger opmaalt. Op die manier wordt het waterpeil in de Drooggemaakte Polder aan de Westzijde van Aarlanderveen hoofdzakelijk op windkracht gereguleerd. Sinds 1962 zijn het Hoogheemraadschap van Rijnland, de gemeente Alphen a/d Rijn en de provincie Zuid-Holland ten opzichte van elkaar verplichtingen aangegaan ter bevordering van de instandhouding van het molencomplex. De afspraken zijn vastgelegd in een convenant, dat eens per 10 jaar opnieuw wordt afgesloten. Dit gebeurde in februari 2025 voor het laatst voor de periode 2025-2034. Hierin is Stichting Molenviergang Aarlanderveen aangewezen om het dagelijkse beheer, het onderhoud en de restauratie van de molens en de bijgebouwen te verzorgen en daarbij optimaal gebruik te maken van reguliere subsidiemogelijkheden. De verplichtingen van de drie convenanthouders hebben betrekking op het dagelijkse beheer en de afdekking van het jaarlijkse exploitatietekort van de stichting, evenals participatie in het bestuur van laatstgenoemde. Het convenant is vanaf 2025 in vrijwel ongewijzigde vorm voortgezet. Hierin is opnieuw opgenomen dat de provincie Zuid-Holland met ingang van 2025 jaarlijks aan de stichting 50% van het goedgekeurde exploitatietekort tot een maximum van € 29.602 per jaar (prijspeil 2025) vergoedt. Dit bedrag wordt aangepast met een percentage in overeenstemming met de consumentenprijsindex (CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het percentage voor indexering volgt uit de meicirculaire. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare structurele middelen 2026 van beleidsdoel 4.2 Erfgoed en Cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-2 Rijksmonumenten en historische molens in goede staat . Dit draagt bij aan de instandhouding van de molenviergang in Aarlanderveen. Door het financieel ondersteunen van de stichting door middel van het beschikbaar stellen van een boekjaarsubsidie stelt de provincie de stichting in staat om de molens in goede en functionele staat te houden. Hiermee wordt geborgd dat de molens hun bemalingstaak kunnen blijven uitoefenen en hebben ze een grote landschappelijke en educatieve waarde als laatste voorbeeld van een molengroep die een polder op windkracht bemaalt. De stichting zorgt voor openstelling van en draagvlak voor de molens, hetgeen bijdraagt aan een aantrekkelijk Zuid-Holland.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. De samenwerking van de drie convenantpartners is sinds 1962 een feit en vanaf 2015 is het huidige convenant van kracht. Dit wordt in 2023 opnieuw geëvalueerd en vanuit de provincie is er vooralsnog geen reden om de samenwerking na 2023 te beëindigen. In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat het lokaal organiseren van het molenbehoud, in dit geval door middel van een uitvoerende stichting, effectief is. Echter, de stichting die louter draait op vrijwilligers, kan niet kan bestaan zonder de steun van de drie convenantpartners. Er kan daarom worden gesteld dat de huidige organisatie een geschikte en effectieve manier gebleken om de instandhouding van de molenviergang te waarborgen.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 30.164 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Zuid-Hollandse Popunie te verhogen van € 185.445 met € 3.523 naar een bedrag van € 188.968 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur. Dit begint al door kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Popunie ondersteunt (beginnende) popmuzikanten en het optreedklimaat in Zuid-Holland. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken. Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 188.968 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Provinciaal Bevrijdingsfestival Zuid-Holland te verhogen van € 59.602 met € 1.132 naar een bedrag van € 60.734 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur. Dit begint al door kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Bevrijdingsfestival Zuid-Holland is de provinciale organisatie die het bevrijdingsfestival organiseert in de provincie Zuid-Holland (elke provincie heeft een dergelijk festival) en die kinderen kennis laat maken via educatieprogramma’s met vraagstukken rond vrijheid en wat vrijheid betekent. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken . Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 60.734 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Bevrijdingsfestival Den Haag te verhogen van € 29.602 met € 562 naar een bedrag van € 30.164 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur en kunnen meedoen aan de samenleving (burgerschap). De R.G. Ruijs Stichting organiseert jaarlijks het Bevrijdingsfestival Den Haag. Het belang van vrede, vrijheid en recht staan centraal tijdens dit festival. Er is een uitgebreid programma waarin kinderen, via educatieprogramma's, kennis kunnen maken met de vraagstukken rondom en de betekenis van vrijheid. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken . Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 30.164 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland te verhogen van € 362.860 met € 6.894 naar een bedrag van € 369.754 (beleidsdoel 4-2)
De kwaliteit van de leefomgeving speelt een grote rol bij het vasthouden van inwoners en het aantrekken van gekwalificeerde nieuwe inwoners. Binnen die leefomgeving zijn cultuur en erfgoed een belangrijke bepalende factor. De kwaliteit van de leefomgeving neemt toe als mensen kunnen deelnemen aan cultuur. Dit begint al door kinderen op jonge leeftijd in aanraking te brengen met kunst en cultuur. Jeugdtheaterhuis is de organisatie die voor de provincie kinderen en jongeren kennis laat maken met theater, zowel binnen schools als buitenschools. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 beleidsdoel 4.2 Erfgoed en cultuur. De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken. Dit draagt bij aan dat meer kinderen en jongeren in aanraking komen met cultuur door kwalitatief goede en gespreide cultuurparticipatie aan te bieden via gemeenten en onderwijsinstellingen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Dit betreft een bijdrage aan de exploitatie, de provincie krijgt zelf niets geleverd maar de Zuid-Hollandse gemeenschap.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 369.754 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stichting Restauratie Opleidingsprojecten Zuid-West te verhogen van € 20.880 met € 397 naar een bedrag van € 21.277 (beleidsdoel 4-2)
Jongeren blijven interesseren voor het vak van restaureren van bouwkundige monumenten en daarmee kennis en ervaring op het terrein van het restaureren behouden t.b.v. de instandhouding van het culturele erfgoed in Zuid-Holland. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen 2026 voor dit subsidie binnen beleidsdoel 4-2 Erfgoed en cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-2 rijksmonumenten en historische molens in goede staat. Dit draagt bij aan de kwaliteit van de leefomgeving en verzorgen wij ook een betere presentatie en toegankelijkheid van monumenten.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Met subsidie leveren de gezamenlijke overheden een bijdrage aan de exploitatie van het ROP. De provincie krijgt zelf niets geleverd, maar de Zuid-Hollandse gemeenschap in de vorm van vakmensen. Daarom is subsidie een beter instrument dan opdrachtverstrekking.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 21.277 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Probiblio te verhogen van € 5.622.064 met € 106.818 naar een bedrag van 5.728.882 (beleidsdoel 4-1)
De provincie Zuid-Holland ondersteunt de openbare bibliotheken en het bibliothekennetwerk in Zuid-Holland door middel van een boekjaarsubsidie aan de provinciale ondersteuningsinstelling Probiblio. Provinciale ondersteuningsinstellingen zijn uit hoofde van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen verantwoordelijk voor onder andere distributie van fysieke werken door middel van interbibliothecair leenverkeer en het samen met andere partijen ontwikkelen van innovaties voor lokale bibliotheken. Dekking vindt plaats binnen de beschikbare middelen van beleidsdoel 4.2 Erfgoed en Cultuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken . Dit draagt bij aan de volgende maatschappelijke opgaven: (digitale) geletterdheid, persoonlijke ontwikkeling, participatie en zelfredzaamheid van inwoners van Zuid-Holland.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. De Wet stelsel openbare bibliotheekvoorziening definieert provinciale ondersteuningsinstellingen als volgt: in overwegende mate door één of meer provincies gesubsidieerde of in stand gehouden voorziening die een pakket aan ondersteunende activiteiten biedt voor de lokale bibliotheken in de desbetreffende provincie of provincies.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 5.728.882 en deze op te nemen in de begroting.
Subsidieregelingen 2026 in vergelijking met 2025 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2025 | Kadernota 2026 | Begroting 2026 | Maximaal te subsidiëren 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
4.1 | 1.6.65 | Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Holland | 10.666.666 | |||
4.1 | 1.6.85 | Subsidieregeling regionale netwerken voor innovatie Zuid-Holland | 1.500.000 | |||
4.1 | 1.6.112 | Subsidieregeling circulair Zuid-Holland | 1.000.000 | |||
4.1 | 1.6.82 | Subsidieregeling Planvorming Detailhandel Zuid-Holland | 300.000 | |||
4.1 | 1.6.124 | Subsidieregeling planvorming Bedrijventerreinen Zuid Holland 2024 | 500.000 | |||
4.1 | 1.6.127 | Subsidieregeling toekomstbestendige bedrijventerreinen Zuid-Holland | 2.000.000 | |||
4.1 | 1.6.131 | Subsidieregeling Innovatiecampussen Zuid-Holland | 4.500.000 | |||
4.2 | 1.6.36 | Subsidieregeling restauratie rijksmonumenten Zuid-Holland 2013 | 4.953.101 | |||
4.2 | 1.6.90 | Subsidieregeling Erfgoedlijnen Zuid-Holland 2020 | 2.833.171 | |||
4.2 | 1.6.129 | Subsidieregeling erfgoedlijnen Zuid-Holland 2025 | 773.185 | |||
4.2 | 1.6.46 | Subsidieregeling molens Zuid-Holland 2013 | 1.580.000 | |||
4.2 | 1.6.92 | Subsidieregeling Publieksbereik Archeologie Zuid-Holland 2020 | 200.000 | |||
Subsidieregelingen met een meerjarig subsidieplafond | ||||||
4.1 | 1.6.64 | Subsidieregeling Cofinanciering EFRO Zuid-Holland (interreg) | 2.350.000 | 2.350.000 | ||
4.1 | 1.6.103 | Subsidieregeling MKB-Deals Zuid-Holland | 3.200.000 | 3.200.000 | ||
4.1 | 1.6.113 | Subsidieregeling cofinanciering EFRO 2022-2027 Zuid-Holland | 6.550.000 | 6.550.000 | ||
4.1 | 1.6.89 | Subsidieregeling deelakkoorden human capital Zuid-Holland | 12.500.000 | 12.500.000 | ||
Totaal | 55.406.123 | 0 | 0 | 24.600.000 |
Toelichting subsidieregelingen
Gedeputeerde Staten kunnen door het jaar heen subsidieplafonds vaststellen voor subsidieregelingen, passend binnen de beschikbare budgetten. De peildatum van bovenstaande tabel is 29 augustus 2025. Dat verklaart ook dat in de kolom ‘maximaal te subsidiëren 2026’ soms nog geen bedrag staat vermeld.