Ambitie 5 Gezonde natuur, toekomstbestendig watersysteem en vitale landbouw
Begrotingssubsidies 2026 in vergelijking met 2025 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2025 | Kadernota 2026 | Begroting 2026 | Maximaal te subsidiëren 2026 |
---|---|---|---|---|---|
5.1 | Faunabeheer eenheid Zuid-Holland | 1.100.000 | 1.100.000 | 1.100.000 | |
5.1 | Nationaal Park Hollandse Duinen t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst | 263.477 | 342.861 | 342.861 | |
5.1 | Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon t.b.v. realisatie en beheer | 5.600.000 | 5.000.000 | 5.000.000 | |
5.1 | BoerenNatuur Zuid-Holland t.b.v. ICT-systeem | 270.000 | |||
5.1 | Gemeente Dordrecht t.b.v. Nationaal Park de Biesbosch inzake rijksgelden | 128.000 | 215.000 | 215.000 | |
5.1 | Zuid-Hollands Landschap t.b.v. Groene Motor inzake Actieplan Boerenlandvogels | 300.000 | |||
5.1 | Gemeente Zuidplas t.b.v. Ecologische Verbinding Zuidplas | 200.000 | 200.000 | ||
5.2 | Gemeente Midden-Delfland t.b.v. KPI-project melkveehouderij Midden-Delfland | 288.000 | |||
5.2 | Stichting Fieldlab Groene Hart t.b.v. Fieldlab Groene Hart | 650.000 | |||
5.2 | Federatie Agricycling NL B.V. t.b.v. Project Circulariteit begint bij de bodem | 650.000 | 650.000 | ||
5.2 | Boerenverstand B.V. t.b.v. Proeftuin duurzame en innovatieve kringlooplandbouw | 1.370.000 | 1.370.000 | ||
5.2 | LTO Noord t.b.v. Koolstofboeren ZW Delta | 310.000 | 310.000 | ||
5.3 | Wageningen Food and Biobased Research t.b.v. PFAS | 75.000 | |||
5.3 | Glastuinbouw Nederland t.b.v. het project Watercoaches | 845.000 | |||
5.3 | Stichting Greenport Regio Boskoop t.b.v. het project Participatieve monitoring Boskoop | 300.000 | |||
5.3 | Stichting Greenport Regio Boskoop t.b.v. het project Onderzoek zuivering fosfaat Boskoop | 287.000 | |||
5.3 | Stichting Greenport Duin en Bollenstreek t.b.v. het project Certificering bollenteelt | 400.000 | |||
5.3 | Waterschap Hollandse Delta (WSHD) t.b.v. het project Emissiecoaches gewasbeschermingsmiddelen | 165.000 | |||
5.3 | LTO Noord t.b.v. het project Bodem als Basis Midden-Delfland, Alblasserwaard en Hollandse Delta | 230.000 | |||
Totaal | 10.901.477 | 1.100.000 | 8.087.861 | 9.187.861 |
Toelichting begrotingssubsidies
De begrotingssubsidie aan Nationaal Park Hollandse Duinen t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst voor een bedrag van € 342.861 (beleidsdoel 5-1)
De duinen en de andere natuurgebieden vormen de kern van Nationaal Park Hollandse Duinen (NPHD). De open ruimten in het gebied, de hoge biodiversiteit en het spectaculaire landschap geven het Nationaal Park identiteit. De adviescommissie Nationale Parken heeft beoordeeld dat het gebied Hollandse Duinen voldoende kwaliteit heeft om Nationaal Park te zijn. De Provincie Zuid-Holland werkt samen met haar partners samen de ambities van NPHD: rijke natuur, gastvrij park en sterke gebiedsidentiteit. De stuurgroep wordt gevormd door: Dunea, Staatsbosbeheer, Provincie Zuid-Holland, betrokken gemeenten en Hoogheemraadschappen. Afspraken over de samenwerking zijn vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) die in november 2023 is ondertekend en loopt van 2024 tot en met 2028.
In deze samenwerkingsovereenkomst heeft Zuid-Holland een jaarlijkse bijdrage van €121.000 toegezegd. Omdat het om een jaarlijkse bijdrage gaat is afgesproken om deze met ingang van 2025 te indexeren. Voor 2026 is een percentage van 1,9% aangehouden.
NPHD werkt aan de doelen van het landelijke beleidsprogramma Nationale Parken, namelijk:
- Het versterken van de natuur-, landschaps-, erfgoed- en ruimtelijke kwaliteiten van het nationaal park;
- De ontwikkeling van robuustere natuur- en landschapsgebieden met stevige natuurkernen;
- Het versterken van de unieke natuurbeleving van het nationaal park in balans met de draagkracht van de natuur;
- Het verbinden van samenleving en natuur.
Het ministerie van LVVN ondersteunt de nationale parken in 2026 bij het werken aan deze doelen met een financiële bijdrage van € 215.000. Als NPHD de status van Nationaal Park van LVVN ontvangt, zal Zuid-Holland een Decentrale Uitkering (DU) van het rijk ontvangen van €215.000 ontvangen, met het doel dit bedrag aan NPHD uit te keren. Dekking van de subsidie vindt plaats uit de bestaande exploitatiemiddelen welke in de begroting zijn opgenomen voor Nationale Parken onder beleidsprestatie 5-1-1. Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5.1.1 Natuur . Dit draagt bij aan het versterken van de bestaande natuurgebieden (natura 2000 en Natuur Netwerk Nederland) binnen het Nationaal park. Daarnaast zet het Nationaal park in op ‘natuurinclusieve’ ontwikkeling van andere functies binnen haar parkgrenzen en is NPHD een belangrijke partner in het ZH-PLG Kust en Duinen gebied.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat de provincie een bijdrage levert aan de samenwerkingsovereenkomst en daarmee aan de werkorganisatie NPHD, is subsidie de juiste optie.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 342.861 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon t.b.v. realisatie en beheer voor een bedrag van € 5.000.000 (beleidsdoel 5-1)
De provincie heeft in 2006 van het Rijk in het kader van de Planologische Kern Beslissing Plan Mainport Rotterdam (de 2e Maasvlakte) de opdracht gekregen om een circa 600 hectare groot natuur- en recreatiegebied in de gemeente Albrandswaard te ontwikkelen: het Buijtenland van Rhoon. De provincie heeft daartoe een taakstellend geïndexeerd budget van het Rijk ter beschikking gesteld gekregen. Het in 2018 door GS vastgestelde Streefbeeld Buijtenland van Rhoon is het kader voor de inrichtings- en beheermaatregelen, waarbij de realisering van hoogwaardige akkernatuur centraal staat. Middels een samenwerkingsovereenkomst (SOK) is afgesproken dat de Gebiedscoöperatie Buijtenland van Rhoon (GC) de maatregelen uitvoert. Dit betekent dat de GC zowel lijnvormige natuurstructuren (brede natuurvriendelijke oevers, heggen, bomendijken, akkerranden etc.) als vlakvormige elementen realiseert (hoogstamboomgaarden, bloemrijke graslanden, florarijke akkers en vogelakkers). De natuurstructuren en -elementen worden verweven met percelen met natuurinclusieve landbouw en beleefbaar gemaakt door een netwerk van wandel- en fietspaden en diverse kleinschalige recreatieve voorzieningen. Eind 2026 moeten de inrichting zijn afgerond. In de SOK is bepaald dat de GC jaarlijks een subsidie kan aanvragen ten behoeve van de Streefbeeld-maatregelen. De subsidie is bedoeld voor de aanleg en beheer van de natuurmaatregelen, de landbouwmaatregelen (waaronder versterken regionale afzet en terugdringen gewasbeschermingsmiddelen), advies en begeleiding natuurinclusieve landbouw, recreatiemaatregelen, beheer belevingsplekken & struinroutes en monitoring, inclusief de bijbehorende advies- en organisatiekosten. Dekking van de subsidie wordt gevonden onder beleidsprestatie 5.1.1 Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5.1.1 Natuur. Dit draagt bij aan de versterking van populaties van kwetsbare akkervogels en akkerflora en aan een robuuste buffer van het aangrenzende Natura 2000-gebied Oude Maas.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. GS hebben in haar besluit van 20 november 2018 afgewogen om de financiële middelen in de vorm van subsidie aan de Gebiedscoöperatie te verlenen.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 5.000.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Gemeente Dordrecht t.b.v. Nationaal Park de Biesbosch inzake rijksgelden voor een bedrag van € 215.000 (beleidsdoel 5-1)
Nationaal Park de Biesbosch is één van de twee Nationale Parken die Zuid-Holland rijk is. NP de Biesbosch werkt aan de doelen van het landelijke beleidsprogramma Nationale Parken, namelijk:
- Het versterken van de natuur-, landschaps-, erfgoed- en ruimtelijke kwaliteiten van het nationaal park;
- De ontwikkeling van robuustere natuur- en landschapsgebieden met stevige natuurkernen;
- Het versterken van de unieke natuurbeleving van het nationaal park in balans met de draagkracht van de natuur;
- Het verbinden van samenleving en natuur.
De doelen van het landelijke beleidsprogramma zijn in lijn met de provinciale doelen m.b.t. de nationale parken. Het ministerie van LVVN ondersteunt de nationale parken bij het werken aan deze doelen met een financiële bijdrage. Deze bijdrage keert het rijk via de provincie aan de Nationale Parken uit. Met Noord-Brabant is de afspraak gemaakt dat Zuid-Holland voor de hele Biesbosch (dus ook het Brabantse deel) een decentrale uitkering ontvangt. Deze wordt bij de meicirculaire aan Zuid-Holland overgemaakt. Dekking van de subsidie vindt plaats door een Decentrale Uitkering (DU) van het rijk aan Zuid-Holland onder beleidsdoel 5-1 Gezonde natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5.1.1 Natuur . Dit draagt bij aan het versterken van de bestaande natuurgebieden (natura 2000 en Natuur Netwerk Nederland) binnen het nationaal park. Daarnaast zet het nationaal park in op ‘natuurinclusieve’ ontwikkeling van andere functies binnen haar parkgrenzen.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat de provincie (namens het rijk) een bijdrage levert aan een samenwerking tussen de Biesboschgemeenten, is subsidie de juiste optie.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 215.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Gemeente Zuidplas t.b.v. Ecologische Verbinding Zuidplas voor een bedrag van € 200.000 (beleidsdoel 5-1)
De provincie is met de gemeente Zuidplas de Deelovereenkomst Ecologische verbindingszone gemeente Zuidplas aangegaan vanwege de gezamenlijke ambitie de ecologische verbindingszone Krimpenerwaard-Bentwoud als onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland te realiseren voor het deel binnen gemeente Zuidplas. In deze overeenkomst is gemeente Zuidplas een subsidie in het vooruitzicht gesteld voor het planvormingstraject, waaruit onder meer het Gebiedsproces en het projectplan EVZ Middengebied is te financieren. Het gebiedsproces richt zich op het ophalen van input en verkrijgen van draagvlak van de omgeving en directe grondeigenaren. In het projectplan wordt dit meegenomen en verder uitgewerkt conform artikel 5.a.i, zodat er nadere subsidieaanvragen kunnen worden ingediend bij de provincie voor realisatie van de EVZ. Voor het opstellen van dit projectplan kan gebruik worden gemaakt van ondersteuning van een extern bureau voor het nodige onderzoek, onderbouwing en/of uitwerking. De projectsubsidie is voor de inzet van een projectleider en externe ondersteuning voor een doorlooptijd van een jaar, vanaf het moment van subsidieverlening. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 5-1 Gezonde Natuur.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-1-1 Nieuwe natuur realiseren. Dit draagt bij aan de opgave de realisatie van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) af te ronden.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Subsidie is gebleken de enige optie te zijn, aangezien het betreffende bedrag geen tegenprestatie vormt voor een geleverde dienst, maar een bijdrage ter stimulering van realisatie van de genoemde ambitie. Subsidieverlening via een bestaande regeling (Subsidieregeling Groen paragraaf 2.6 of Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap) is niet mogelijk aangezien hiermee geen initiatieven zijn te financieren die uitsluitend plannen of processen betreffen zonder concrete NNN realisatie voorstellen.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 200.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Federatie Agricycling NL B.V. t.b.v. Project Circulariteit begint bij de bodem voor een bedrag van € 650.000 (beleidsdoel 5-2)
Deze subsidie komt voort uit amendement 821(“Geen lege handen voor de Landbouw”), waarin PS middelen vrij maken voor de duurzame landbouw via de Voorjaarsnota 2025. Veel van onze maatschappelijke opgaves vinden hun oorsprong in verliezen in de keten. Circulariteit is de basis van de oplossing. De bodem is daarbij het natuurlijke orgaan wat kan recyclen. Door de landbouw in ketenverband in te zetten als natuurlijk recycling mechanisme, wordt vormgegeven aan een circulaire economie. Om dit te realiseren is het nodig een nieuwe keten in te richten waarbij de mineralen uit reststromen hun weg weer vinden naar de bodem. In dit project worden samen met overheden, keten en agrarisch ondernemers regionale grondstofstromen ingezet als bodemverbeteraar voor de bodem. Hierdoor wordt minder kunstmest gebruikt, wordt het organische stofgehalte verhoogd en nemen de vruchtbaarheid, biodiversiteit en sponswerking van de bodem toe. Het project draagt daarmee bij aan maatschappelijke opgaves als waterkwaliteit en beschikbaarheid, biodiversiteit, klimaat, etc. Binnen het project wordt met een coöperatieve structuur, landbouwers verenigd om nutriënten uit reststromen te upcyclen en optimaal te benutten. Worden verdienmodellen ontwikkeld voor het leveren van maatschappelijke diensten. Worden juridische routes verkend voor de inzet van grondstofstromen als bodemverbeteraar. Wordt een digitale strategie en data infrastructuur ontwikkeld om de bijdrage aan maatschappelijke opgaves te valideren. En wordt kennis ontwikkeld en gedeeld in lerende netwerken. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 5.2 Transitie landbouw.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-2-1 Toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw. Dit draagt bij aan:
- Het ontwikkelen van duurzame verdienmodellen binnen de landbouw. Met als doel een leefbaar landbouwinkomen voor landbouwers.
- Het vergroten van de marktgerichtheid en het concurrentievermogen van landbouwbedrijven
- Ontwikkelen van een marktrijp en markt gedreven concept waarbij een duurzame waardeketen centraal staat en de positie van de boer is geborgd. Dit is gericht op het recyclend vermogen van de bodem waarbij de positie van de landbouw geborgd is
- Door bodem gestuurd te werken, werken we integraal aan duurzame ontwikkeling van voedselproductie met efficiënt gebruik van water, bodem en lucht.
- Het bijdragen aan de beperking van en aanpassing aan klimaatverandering. Dit doet u onder meer door:
- de uitstoot van broeikasgassen te verminderen;
- de koolstofvastlegging te verbeteren; of,
- duurzame energie te bevorderen
- De ontwikkeling in plattelandsgebieden.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Er wordt gekozen voor een subsidie, omdat de financiering rechtstreeks door PS wordt geleverd via Amendement 821. Het gaat hier om een expliciete wens van PS om iets te doen voor de verduurzaming van de landbouw. Project is verder getoetst binnen het ZHPLG traject. Hiervoor is een uitvoeringstoets en effectiviteitstoets uitgevoerd.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 650.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Boerenverstand B.V. t.b.v. Proeftuin duurzame en innovatieve kringlooplandbouw voor een bedrag van € 1.370.000 (beleidsdoel 5-2)
Deze subsidie komt voort uit het programma ZHPLG, waarin PS middelen vrij maken voor de duurzame landbouw via de Voorjaarsnota 2025. De subsidie is gericht op het opzetten en uitvoeren van de Proeftuin van Pallandtpolder op Goere-Overflakkee in de Zuid-Hollandse Delta. De proeftuin richt zich op de ontwikkeling van kennis en innovatie met duurzame landbouwpraktijken, zowel rond akkerbouw als veehouderij. Denk daarbij aan robotisering, gewasdiverse teeltsystemen, (zoals strokenteelt en akkerranden), bodemverbetering en bemestingstechnieken, reductie van gewasbescherming, functionele agrobiodiversiteit, etc. De impact van de maatregelen in de proeftuin zal worden gemonitord en er zullen ook (veld) metingen plaatsvinden. Gebied specifieke doelen zullen vertaald worden naar bedrijfsspecifieke doelen en naar gerichte monitoring. Daarnaast is kennisverspreiding een belangrijk onderdeel van het voorgestelde project. Ook het onderwijs zal worden betrokken om aankomende agrariërs de kans te geven de opgedane kennis tot zich te nemen en in de praktijk te brengen. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-2-1 Toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw. Dit draagt bij aan:
Natuur:
Door bevordering van natuurinclusieve landbouwpraktijken binnen de Proeftuin Van Pallandtpolder. Aanleg/onderhoud van bloemenrijke hooilanden en patrijzenakkers ter bevordering van biodiversiteit. Documentatie en demonstratie van positieve effecten op o.a. de vogelpopulatie.
Stikstof:
Door onderzoek naar het gebruik van o.a. lokaal geteelde veldbonen, eventueel na toasten, in het rantsoen met verwachte ammoniakreductie. Experimenten met vitalisatie van mest en toevoeging van bacteriën/zuren voor verdere stikstofemissieverlaging.
Water:
Door toepassing van alternatieve bemestingstechnieken om uitspoeling naar grondwater en afspoeling naar oppervlaktewater te reduceren. Experimenten m.b.t. tot de concentratie stikstof en fosfaat in het grondwater. Implementatie en demonstratie van regeneratieve landbouwpraktijk, spotspraying en mechanische onkruidbestrijding, zullen zorgen voor een aanzienlijke reductie van gewasbeschermingsmiddelen. Aanleg van bloemenranden langs percelen als natuurlijke bufferstroken ter voorkoming van afspoeling van meststoffen en gewasbescherming.
Klimaat:
Duurzame bodempraktijken, zoals toepassen van bokashi en minimaal kerende grondbewerking, voor CO2-vastlegging en reductie BKG emissiereductie van gewasbeschermingsmiddelen door innovatieve technologieën zoals spotspraying en mechanische onkruidbestrijding.
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Er wordt gekozen voor een subsidie, omdat de financiering rechtstreeks door PS wordt geleverd via Amendement 821. Het gaat hier om een expliciete wens van PS om iets te doen voor de verduurzaming van de landbouw. Project is verder getoetst binnen het ZHPLG traject. Hiervoor is een uitvoeringstoets en effectiviteitstoets uitgevoerd.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 1.370.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan LTO Noord t.b.v. Koolstofboeren ZW Delta voor een bedrag van € 310.000 (beleidsdoel 5-2)
Deze subsidie komt voort uit amendement 821(“Geen lege handen voor de Landbouw”), waarin PS middelen vrij maken voor de duurzame landbouw via de Voorjaarsnota 2025. Het project richt zich op de doorontwikkeling van ‘Carbon Farming’ in Zuid-Holland waarin koolstof wordt vastgelegd in de bodem teneinde de bodem te verbeteren, maar vooral ook koolstof uit het milieu te verwijderen, zodat een positief klimaateffect kan worden bereikt, door vermindering van de CO2 emissies. In het project worden in samenwerking met de LTO en de ZLTO afspraken gemaakt met ketenpartijen en agrarisch ondernemers om koolstof vast te leggen in de bodem. Agrarisch ondernemers passen tegen een vergoeding langjarig maatregelen toe die zorgen voor minder koolstofuitstoot, voor het beter vasthouden van water in de bodem en zorgen voor meer bodemleven c.q. meer biodiversiteit in de bodem. Dit alles heeft een positief effect om het vermogen van landbouwbodems om voedsel van hoge kwaliteit te produceren en biedt kansen om volhoudbaar de bodemkwaliteit permanent op gewenst peil te houden. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 5-2 Transitie landbouw.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 5-2-1 Toekomstbestendige en natuurinclusieve landbouw . Dit draagt bij aan:
- Toekomstbestendig en vitaal houden van de landbouw in de Zuid-Hollandse Delta ten behoeve van de borging van de voedselzekerheid richting de toekomst;
- Verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (net zero emissions in 2050);
- Verbeteren van het bodemleven en daarmee aan de biodiversiteitsdoelen in het algemeen;
- Verkleinen van de ‘Carbon Footprint’;
- Anticiperend op Europees beleid rond CRFC ( Carbon Removals and Carbon Farming - EU Climate Action) en het GHG-protocol (‘Greenhouse Gas Protocol’)
Er zijn geen alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Er wordt gekozen voor een subsidie, omdat de financiering rechtstreeks door PS wordt geleverd via Amendement 821. Het gaat hier om een expliciete wens van PS om iets te doen voor de verduurzaming van de landbouw.
Gevraagd wordt aan de provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 310.000 en deze op te nemen in de begroting.
Subsidieregelingen 2026 in vergelijking met 2025 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2025 | Kadernota 2026 | Begroting 2026 | Maximaal te subsidiëren 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
5.1 | 1.6.21 | Subsidieregeling Kwaliteitsimpuls Natuur en Landschap 2013 (SKNL) | 21.716.857 | |||
5.1 | 1.6.68 | Subsidieregeling Natuur en Landschapsbeheer Zuid-Holland 2016 | 4.950.000 | |||
5.1 | 1.6.119 | Subsidieregeling natuurmaatregelen Zuid-Holland 2023-2025 | 10.943.500 | |||
5.1 en 5.2 | 1.6.126 | Subsidieregeling landbouw Zuid-Holland | 3.625.000 | |||
5.1, 5.2 en 7.3 | 1.6.76 | Subsidieregeling Groen Zuid-Holland 2016 | 42.279.595 | |||
Subsidieregelingen met een meerjarig subsidieplafond | ||||||
5.2 | 1.6.121 | Regeling Europese landbouw subsidies Zuid-Holland | 42.493.626 | 42.493.626 | ||
Totaal | 120.008.578 | 0 | 0 | 42.493.626 |
Toelichting subsidieregelingen
Gedeputeerde Staten kunnen door het jaar heen subsidieplafonds vaststellen voor subsidieregelingen, passend binnen de beschikbare budgetten. De peildatum van bovenstaande tabel is 29 augustus 2025. Dat verklaart ook dat in de kolom ‘maximaal te subsidiëren 2026’ soms nog geen bedrag staat vermeld.